Ta hand om dina ömma muskler

Träning är nödvändigt för att du ska hålla dig stark och frisk. Men ett ordentligt pass på gymmet eller ett tungt arbete kan också göra att du upplever att dina muskler är ömma. Det finns dock flera saker som du kan göra för att råda bot på detta och med en praktisk shiatsu massagekudde kan du snabbt och enkelt knåda upp knutar eller ömma punkter på kroppen. Men utöver detta har vi några andra tips som du kan testa på!

Använd magnesium

Om du ofta upplever kramp eller har muskler som ofta är ömma och hårda, så kan detta bero på att du får i dig ett underskott av magnesium. Magnesium kan du få i dig i kosten genom att äta till exempel mer fisk eller baljväxter. Men du kan också komplettera din kost med ett passande kosttillskott som kan hjälpa dina muskler att slappna av lättare.

Om du har ett badkar hemma så bör du också testa på magnesiumbad, där du då kan köpa badsalt som innehåller magnesium och som är muskelavslappnande. Det tar ett tag innan magnesium ger verkar, men sedan kommer du att se fördelarna.

Glöm inte att stretcha

En vanlig anledning till att man får väldigt ont i musklerna i samband med träning kan också bero på att du är dålig på att stretcha. För att dina muskler ska må som bäst bör du aldrig hoppa över uppvärmning, nedvarvning och att stretcha. Om du direkt kör väldigt hårt på träningspasset är det större risk för att du sliter på musklerna och skadar dig. Så lägg ner lite extra tid på att värma upp innan träningspasset!